Čo je to adherencia?
Slovom adherencie označujeme mieru spolupráce pacienta pri liečbe. Dôležité je predovšetkým to, či sa pacient riadi odporúčaním lekára a/alebo lekárnika, ako užívať lieky a aké dodržiavať režimové opatrenia. Spolupráca pacienta je totiž pre úspech liečby zásadná.
Slovom adherencie označujeme mieru spolupráce pacienta pri liečbe. Dôležité je predovšetkým to, či sa pacient riadi odporúčaním lekára a/alebo lekárnika, ako užívať lieky a aké dodržiavať režimové opatrenia. Spolupráca pacienta je totiž pre úspech liečby zásadná. Ak sa pacient radami lekára či lekárnika neriadi, označujeme to za tzv. non-adherenciu (nespoluprácu). Tá významne narušuje snahu zdravotníkov pacientom pomôcť, bohužiaľ sa s ňou stretávajú veľmi často.
Dôvodov, prečo pacient nespolupracuje, je hneď niekoľko. Jednou z najčastejších príčin je nepochopenie liečebného režimu. Pacienti by sa preto nemali báť lekára alebo lekárnika opýtať, ak niečomu nerozumejú, alebo ak majú z niečoho obavy. Niektoré liečebné postupy bývajú pomerne zložité, pacient musí užívať viac liekov v rôznom čase, v rôznych liekových formách, nie je preto namieste hanbiť sa povedať, že niečomu nerozumieme.
Veľmi často sa ale stáva aj to, že pacient liečbe neprikladá význam, lieky brať zabúda, režimové opatrenia sa mu dodržiavať nechcú. Väčšinou sa to týka chronicky chorých, napríklad ľudí s vysokým krvným tlakom, zvýšenou hladinou cholesterolu, cukrovkou alebo obezitou. Tieto choroby totiž nebolia, a tak človek ľahko zabudne, že mu niečo je, a liečbu nepovažuje za dôležitú. Až sa choroba prejaví, býva už ale väčšinou neskoro a môže to tiež skončiť trvalými následkami alebo aj horšie.
Ak pacient dodržiava odporúčania zdravotníkov, má oveľa väčšiu nádej na to, že liečba bude úspešná. Akútne ťažkosti zvyčajne vymiznú úplne, chronické sa zmiernia, nedochádza k ďalšiemu prehlbovaniu príznakov choroby a pacient má nádej na kvalitný život bez komplikácií.
Hľadanie odpovedí na otázky, prečo pacienti liečbu nedodržiavajú, je základným kameňom pre zlepšenie komunikácie medzi zdravotníkmi a pacientmi. Je príčinou non-adherencie to, že pacient nedostal dostatok zrozumiteľných informácií? Je to prílišná zložitosť liečebného postupu, ktorý nevyhovuje pacientovým individuálnym potrebám? Alebo je príčinou neochota si chorobu pripustiť a pri liečbe spolupracovať? Alebo sú dôvody úplne iné? To sa snažili zistiť lekári v ambulanciách od svojich pacientov pomocou špeciálnych dotazníkov v rámci Týždňa adherencie.
Dotazovanie v rámci Týždňa adherencie odštartovalo 18. 3. 2019 a okrem pacientov dotazníky vypĺňali aj lekári. Organizátorom dotazníkového je spoločnosť Teva. Jeho cieľom je zistiť hlavné príčiny non-adherencie a po vyhodnotení odpovedí hľadať možnosti, ako pacientom s adherenciou pomôcť a zlepšiť ich kvalitu života.